Weekly outline

  • КОНФЛІКТОЛОГІЯ

    Курс для здобувачів першого (освітньо-наукового) рівня вищої освіти

    Метою викладання навчальної дисципліни є формування  системи наукових знань в галузі теорії та практики соціального конфлікту; набуття навичок прагматичного аналізу, конструктивного вирішення та попередження конфліктів у соціальних та професійних практиках; формування компетентності в галузі управління конфліктами та самокореляції.

    Постійне посилання  для лекцій та практичних занять
    https://us04web.zoom.us/j/2024950944?pwd=RGpVOWpsZWloaEFydGhPWjVPVGcxdz09

  • ТИЖДЕНЬ 1

    Тема 1. КОНФЛІКТОЛОГІЯ ЯК СОЦІАЛЬНИЙ ФЕНОМЕН

    (ЧАСТИНА 1)

    «Конфлікт завжди владнає мудрець, який володіє собою» (Александров Р.)




    Метою вивчення даної теми є здобуття студентом знань та вмінь:

    • Визначати об’єкт та предмет конфліктології;
    • Характеризувати місце конфліктології у системі наук;
    • Описувати основні напрямки в розробці теорії конфлікту;
    • Визначати сутність соціологічного напрямку в розробці теорії конфлікту.




  • ТИЖДЕНЬ 2

    Тема 1. КОНФЛІКТОЛОГІЯ ЯК СОЦІАЛЬНИЙ ФЕНОМЕН

    (ЧАСТИНА 2)

    «У розпал конфліктного моменту - крик не замінить аргументу» (Рєзнікова Е.)


    Метою вивчення даної теми є здобуття студентом знань та вмінь:

    • описувати психологічний напрямок у розробці теорії конфлікту;
    • характеризувати етапи становлення вітчизняної конфліктології;
    • визначати актуальні проблеми сучасної конфліктології;
    • здійснювати порівняльний аналіз методів конфліктології.



  • ТИЖДЕНЬ 3

    Тема 2. ПРИРОДА ТА СУТНІСТЬ СОЦІАЛЬНОГО КОНФЛІКТУ

    (ЧАСТИНА 1)

    «При діловому конфлікті йде обговорення проблеми. У психологічному конфлікті обговорюються особистості. Психологічний конфлікт йде до взаємного знищення, а діловий вирішує проблему і зближує партнерів» (Литвак М.)


       
    Метою вивчення даної теми є здобуття студентом знань та вмінь:


    • розкривати зміст поняття «конфлікт»;
    • характеризувати основні елементи структури конфлікту;
    • перераховувати види конфліктів;
    • описувати причини конфліктів;
    • здійснювати порівняльний аналіз  об’єктивних та суб’єктивних причин конфліктів.



  • ТИЖДЕНЬ 4

    Тема 2. ПРИРОДА ТА СУТНІСТЬ СОЦІАЛЬНОГО КОНФЛІКТУ

    (ЧАСТИНА 2)


    «Мудра людина завжди знайде спосіб, щоб не почати війну» (Ямамото В.)


    Метою вивчення даної теми є здобуття студентом знань та вмінь:

    • визначати сутність внутрішньоособистісного конфлікту;
    • надавати характеристику міжособистісному конфлікту;
    • виділяти особливості міжгрупових конфліктів;
    • характеризувати політичні, соціальні, етнічні конфлікти;
    • формулювати необхідні та достатні умови виникнення конфлікту. 

  • ТИЖДЕНЬ 5

    Тема 3. ПРОЦЕС РОЗВИТКУ КОНФЛІКТУ


    «Конфліктні ситуації неминучі, але розумний шукає вихід з них, а дурень — вхід» (Губарєв С.)


    Метою вивчення даної теми є здобуття студентом знань та вмінь:

    • визначати сутність конфлікту і конфліктної ситуації;
    • розкривати сутність поняття «інцидент»;
    • характеризувати взаємозв’язок між спірною ситуацією, конфліктною ситуацією, інцидентом і конфліктом;
    • описувати формули, що характеризують розвиток конфлікту;
    • аналізувати основні етапи розвитку конфлікту;
    • перераховувати методи протидії конфліктогенам


  • ТИЖДЕНЬ 6

    Тема 4. ПОВЕДІНКА ЛЮДЕЙ У КОНФЛІКТІ

    (ЧАСТИНА 1)

    «При вирішенні конфліктів важливо не забувати про те, що є правдою» (Пандіт Ч.)


    Метою вивчення даної теми є здобуття студентом знань та вмінь:

    • описувати способи розв’язання конфліктних ситуацій;
    • характеризувати основні стратегії людської поведінки в конфліктній ситуації;
    • надавати характеристику моделей розвитку конфліктів у трудовому колективі;
    • розкривати зміст поняття «маніпуляція» .


  • ТИЖДЕНЬ 7

    Тема 4. ПОВЕДІНКА ЛЮДЕЙ У КОНФЛІКТІ

    (ЧАСТИНА 2)

    «Будь-яка система руйнується зсередини некерованими конфліктами»


       
    Метою вивчення даної теми є здобуття студентом знань та вмінь:


    • характеризувати відмінності між типами конфліктних особистостей;
    • описувати прийоми подолання труднощів в спілкуванні з «важкими» партнерами;
    • розкривати сутність понятть  «поведінкові паттерни» та гендерні відмінності у стосунках.


  • ТИЖДЕНЬ 8

    Тема 5. КОНФЛІКТИ МІЖ КЕРІВНИКАМИ ТА ПІДЛЕГЛИМИ

    (ЧАСТИНА 1)

     «Інтелектуали вирішують проблеми, генії ж їх попереджають» (Енштейн А.)


    Метою вивчення даної теми є здобуття студентом знань та вмінь:

    • виділяти групи причин конфліктності відносин керівника та підлеглого;
    • описувати субординаційний характер відносин керівника та підлеглого;
    • визначати сутність конфліктогенностї діяльності у системі «людина – людина»;
    • визначати умови та способи попередження конфліктів «по вертикалі».


  • ТИЖДЕНЬ 9

    Тема 5. КОНФЛІКТИ МІЖ КЕРІВНИКАМИ ТА ПІДЛЕГЛИМИ

    (ЧАСТИНА 2)

    «Ніщо так не покаже характеру, як гарна поведінка в конфлікті, якого не можна уникнути» (Тейлор Г.)



    Метою вивчення даної теми є здобуття студентом знань та вмінь:

    • розкривати сутність поняття «розбалансування робочого місця»;
    • описувати фактори позитивного розв’язання конфліктів між керівником і підлеглим.



  • ТИЖДЕНЬ 10

    Тема 6. КОНФЛІКТ ЯК ФОРМА КОМУНІКАЦІЇ

    (ЧАСТИНА 1)


    «Є відмінність між людиною розумною та людиною мудрою. І полягає вона у тому, що розумна людина завжди знайде вихід з конфліктної ситуації, а мудра в неї не потрапить»


    Метою вивчення даної теми є здобуття студентом знань та вмінь:


    • визначати сутність комунікативного процесу в конфліктах;
    • здійснювати порівняльний аналіз комунікативного, інтерактивного і перцептивного аспектів спілкування і  визначати їх функції в конфлікті;
    • розкривати сутність вербальних та невербальних комунікацій;
    • описувати причини виникнення бар’єрів непорозуміння;
    • надавати характеристику видів бар’єрів непорозуміння.




  • ТИЖДЕНЬ 11

    Тема 6. КОНФЛІКТ ЯК ФОРМА КОМУНІКАЦІЇ

    (ЧАСТИНА 2)


    «Ми звикли думати, що, заперечуючи комусь, ми неминуче починаємо з цією людиною конфлікт, який обов’язково повинен виявити переможця і переможеного або ущемити чиєсь самолюбство. Але не варто сприймати все в такому світлі. Потрібно завжди шукати між нами щось спільне. Секрет успіху полягає в тому, щоб від самого початку виявити зацікавленість у точці зору співрозмовника. Я цілком впевнений, що це під силу кожному з нас»
    (Далай Лама)


       
    Метою вивчення даної теми є здобуття студентом знань та вмінь:

    • характеризувати особливості методів досягнення взаєморозуміння, конструктивної взаємодії та емпатії в спілкуванні;
    • описувати технології раціональної поведінки в конфліктних ситуаціях.
    • визначати склад «кодексу поведінки» в конфліктах;
    • розрізняти відмінності форм ефективної критики.


  • ТИЖДЕНЬ 12

    Тема 7. СПОСОБИ ВИХОДУ З КОНФЛІКТУ

    (ЧАСТИНА 1)

    «Ніяку проблему не можна вирішити на тому ж рівні, на якому вона виникла»
    (А. Енштейн)


    Метою вивчення даної теми є здобуття студентом знань та вмінь:

    • перераховувати існуючі способи виходу з конфліктної ситуації;
    • визначати способи роз’єднання в конфліктній ситуаці;.
    • описувати можливості швидкого вирішення конфліктної ситуації.


  • ТИЖДЕНЬ 13

    Тема 7. СПОСОБИ ВИХОДУ З КОНФЛІКТУ

    (ЧАСТИНА 2)

    «Не намагайтеся перевиховувати людей, виховайте спочатку себе і будьте прикладом для інших»


    Метою вивчення даної теми є здобуття студентом знань та вмінь:

    • здійснювати порівняльний аналіз понять "арбітраж" та "суд";
    • формулювати математичні моделі розв’язання конфлікту й надавати їх характеристику.


  • ТИЖДЕНЬ 14

    Тема 8. МЕДІАЦІЯ ЯК ФОРМА РОЗ’ЯЗАННЯ КОНФЛІКТІВ

    (ЧАСТИНА 1)

    «Рішення гострих проблем зазвичай шукають за круглим столом» (Іванов А.)


    Метою вивчення даної теми є здобуття студентом знань та вмінь:

    • розкривати сутність поняття медіація й визначати способи її реалізації;
    • здійснюваит порівняльний аналіз понять "медіація" і "судова практика";
    • визначати основні функції медіатора в розв’язанні конфліктних ситуацій;
    • визначати основні принципи медіації;
    • описувати  стадії процесу медіації.



  • ТИЖДЕНЬ 15

    Тема 8. МЕДІАЦІЯ ЯК ФОРМА РОЗ’ЯЗАННЯ КОНФЛІКТІВ

    (ЧАСТИНА 2)

    «Щастя – це властивість єдності, це музика, яка ллється, коли все в гармонійному співзвуччі, коли все підходить один одному, коли ніякого конфлікту немає, коли ви не натовп, а оркестр» (Ошо)


       
    Метою вивчення даної теми є здобуття студентом знань та вмінь:

    • характеризувати типи угод, що можуть укладатися в організаційних конфліктах;
    • розкривати сутність поняття «консіліація» й визначати спосіб її використання в процесі вирішення конфліктної ситуації.