Теми тижня
Опис навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна «Заповідна справа» входить до циклу "Професійної та практичної підготовки" за освітньо-професійною програмою "Екологія та охорона навколишнього середовища" першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 101 "Екологія.
Мета вивчення навчальної дисципліни полягає є засвоєнні майбутніми фахівцями-екологами необхідного мінімуму знань щодо екополітичних, теоретичних та практичних основ, нормативно-правового, наукового та інституційного забезпечення заповідної справи та формування у них навичок із охорони та управління об’єктами і територіями природно-заповідного фонду та екомережі, їх створення та розширення
Навчальні дисципліна забезпечує здобуття компетентностей:
- Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні проблеми у сфері екології, охорони довкілля і збалансованого природокористування, або у процесі навчання, що передбачає застосування основних теорій та методів наук про довкілля, та характеризуються комплексністю і невизначеністю умов
- Здатність обґрунтовувати необхідність та розробляти заходи, спрямовані на збереження ландшафтно-біологічного різноманіття та формування екологічної мережі
Програмним результатом навчання є Виявляти фактори, що визначають формування ландшафтно- біологічного різноманіття; Вибирати оптимальну стратегію проведення громадських слухань щодо проблем та формування територій природно-заповідного фонду та екологічної мережі.
ТИЖДЕНЬ 1-2 (4 години)
ТЕМА: "Загальні засади розвитку і функціонування заповідної справи. Основи реалізації заповідної справи в України"
1 Етапи історичного розвитку заповідної справи
2 Діяльність Міжнародного союзу охорони природи та ООН3 Відображення створення, розширення та охорони ПЗФ в екологічній політиці України.
4 Поняття природних територій та об’єктів особливої охо-рони згідно законодавства України.
5 Природно-заповідний фонд та його значення у збереженні довкілля.
6 Збереження біорізноманіття на територіях і об'єктах при-родно-заповідного фондуПрактичне заняття 1 :"Оцінка прямих збитків, заподіяних рибному господарству"
СРС 1: Розробка заходів щодо поновлення екосистеми природної водойми
ТИЖДЕНЬ 3-4 (4 години)
ТЕМА 2: "Міжнародні регламенти ведення заповідної справи"
1 Конвенція про збереження різноманіття.
2 Європейський червоний список та перелік МСОП.
3 Поняття Екосистемного підходу.Практичне заняття 1 :"Оцінка прямих збитків, заподіяних рибному господарству"
СРС 1: Розробка заходів щодо поновлення екосистеми природної водойми
ТИЖДЕНЬ 5-6 (4 години)
ТЕМА 3: "Наукові засади обліку рідкісних видів флори та фауни України"
3.1 Наукове забезпечення ведення Червоної та Зеленої книг в Україні.
3.2 Раритетні види, занесені до Червоної книги України.
3.3 Критерії створення об’єктів ПЗФ.Практичне заняття 2: "Оцінка непрямих збитків, заподіяних рибному господарству."
СРС 2: Розробка заходів щодо поновлення екосистеми природної водойми
ТИЖДЕНЬ 7-8 (4 години)
ТЕМА 4: "Класифікація, статус та завдання територій та об’єктів ПЗФ"
4.1 Класифікація територій та об’єктів ПЗФ.
4.2Характеристика об’єктів ПЗФ природного походження4.3 Характеристика об’єктів ПЗФ штучного походження
Практичне заняття 2: "Оцінка непрямих збитків, заподіяних рибному господарству."
СРС 2: Розробка заходів щодо попередження нанесення непрямих збитків водній екосистемі
ТИЖДЕНЬ 9-10 (4 години)
ТЕМА 5: "Законодавчо-правові регламенти реалізації заповідної справи в Україні"
5.1 Правове забезпечення заповідної справи в Україні.
5.2 Законодавство України щодо живої природи.
5.3 Кодекси по відношенню до заповідної справи.Практичне завдання 3: "Визначення розміру шкоди заподіяної порушенням законодавства про природно-заповідний фонд внаслідок незаконного добування чи знищення об’єктів тваринного світу, пошкодження або знищення їх жител та споруд, місць перебування і розмноження."
СРС 3: Розробка заходів щодо попередження нанесення непрямих збитків водній екосистемі
ТИЖДЕНЬ 11-12 (4 години)
ТЕМА 6: "Характеристика земель ПЗФ України"
6.1 Землі природно-заповідного фонду.
6.2 Форми власності на території та об'єкти природно-заповідного фонду, обмеження у землекористуванні.
6.3 Обмеження та обтяження щодо використання земель ПЗФПрактичне заняття 3: "Визначення розміру шкоди заподіяної порушенням законодавства про природно-заповідний фонд внаслідок незаконного добування чи знищення об’єктів тваринного світу, пошкодження або знищення їх жител та споруд, місць перебування і розмноження."
СРС 3: Розробка заходів щодо мінімізації шкоди нанесеної тваринному світу наземних екосистем
ТИЖДЕНЬ 13-14 (4 години)
ТЕМА 7: "Сучасний стан ПЗФ України та Харківського регіону"
7.1 Сучасний стан ПЗФ України.
7.2 Стан та перспективи розвитку природно-заповідного фонду Харківської області.Практичне заняття 4: "Визначення розміру шкоди, заподіяної порушенням законодавства про природно-заповідний фонд внаслідок незаконної рубки або пошкодження дерев та рослин, що мають здерев’яніле стебло, до ступеня припинення росту"
СРС 4: Розробка заходів щодо мінімізації шкоди нанесеної тваринному світу наземних екосистем
ТИЖДЕНЬ 15-16 (4 години)
ТЕМА 8: "Екологічна мережа"
8.1 Міжнародні аспекти формування екологічної мережі
8.2 Законодавчі засади формування екологічної мережі України
8.3 Структура екомережі
8.4 Критерії вибору структурних елементів екомережі
8.5 Основні елементи національної екологічної мережі загальнодержавного значенняПрактичне завдання 4: "Визначення розміру шкоди, заподіяної порушенням законодавства про природно-заповідний фонд внаслідок незаконної рубки або пошкодження дерев та рослин, що мають здерев’яніле стебло, до ступеня припинення росту"
СРС 4: Розробка заходів щодо мінімізації шкоди нанесеної рослинному світу наземних екосистем
Підсумковий контроль - залік