Структура за темами

  • Інженерна геологія

    Інженерна геологія – нормативна дисципліна, що вивчається з метою формування у фахівців знань про: походження, властивості та якість гірських порід, як вихідних сировинних матеріали для виробництва дорожньобудівельних матеріалів і виробів; геологічні процеси, які необхідно враховувати при проектуванні, будівництві та експлуатації автомобільних доріг; засоби і заходи попередження та боротьби з негативними геологічними явищами; уміння працювати з геологічною документацією. Розглянуто питання надбання практичних навичок визначення (ідентифікації) мінералів і гірських порід за їх фізичними властивостями та їх застосування у дорожньобудівельній галузі. Навчання і перевірка знань з Інженерної геології проводяться відповідно до вимог Стандарту вищої освіти України.

    Передумови для вивчення освітнього компоненту: полягають у сприянні набутих перед цим знань з дисциплін: «Хімія» і «Фізика».


    ЗАПИСИ ЗАНЯТЬ


  • Лекція 1. ВНУТРІШНЯ БУДОВА ЗЕМЛІ

    ПЛАН ЛЕКЦІЇ

    1. Сонячна система і Земля

    2. Внутрішня будова Землі, як вона впливае на формування земної кори

    3. Зовнішні оболонки Землі та їх вплив на земну кору


    Питання до поточного контролю:

    1. Як впливає сонячна система на геологічну будову Землі?

    2. Яким чином внутрішне тверде ядро впливае на формування земної кори?

    3. Що таке мантія і яке відношення має до неї магма?

    4. Де знаходиться межа Гутенберга?

    5. Який вигляд має межа Мохоровичечя?

    6. Яка завтовшки земна кора?

    7. Яка середня температура магми?

    • Лекція 2. УТВОРЕННЯ І КЛАСИФІКАЦІЯ МІНЕРАЛІВ

      ПЛАН ЛЕКЦІЇ

      1. Загальні відомості про мінерали. Утворення мінералів.

      2. Природні та штучні мінерали.

      3. Фізичні властивості мінералів.

      3.1 Спайність, злам, прозорість, колір, блиск.

      3.2 Шкала твердості. Замінники стандартів твердості.

      3.3 Вид мінерального агрегату.

      3.4 Характерні характеристики.

      4. Класифікація мінералів за хімічним складом.


      Питання до поточного контролю:

      1. Які прицеси сприяють утворенню мінералів?

      2. За якими ознаками ідентифікують мінерали?

      3. Які бувають види спайності?

      4. Якими термінами описують злам?

      5. Як характеризують мінерал прозорість, колір та блиск?

      6. Що таке твердість і як її визначають?

      7. На які класи поділяють мінерали?

      • Лекція 3. УТВОРЕННЯ І КЛАСИФІКАЦІЯ ГІРСЬКИХ ПОРІД

        ПЛАН ЛЕКЦІЇ

        1. Загальні відомості про гірські породи (ГП).

        2. Класифікація ГП.

        3. Утворення магматичних ГП.

        4. Структура, текстура та форми залягання окремостей магматичних ГП.

        5. Осадові ГП.

        6. Метаморфічні ГП.

        7. Визначення породоутворюючих мінералів за зовнішнім виглядом, фізичними властивостями та характерними особливостями у ГП.


        Питання до поточного контролю:

        1. Що сприяло утворенню гірських порід?

        2. Як утворились глибинні та виливні магматичні гірські породи?

        3. Що таке структура і які бувають види структур?

        4. Чим характеризується текстура і які бувають види текстур?

        5. На які класи поділяють магматичні гірські породи?

        6. На які класи поділяють осадові гірські породи?

        7. як утворились метаморфічні гірські породи?

        • Лекція 4. ПРОЦЕСИ ВНУТРІШНЬОЇ ДИНАМІКИ ЗЕМЛІ

          ПЛАН ЛЕКЦІЇ

          1. Процеси внутрішньої динаміки Землі.

          2. Повільні коливальні рухи земної кори.

          3. Трансгресія та регресія моря.

          4. Гороутворюючі процеси.

                 4.1 Складкоподібні та розривні дислокації.

                 4.2 Елементи залягання гірських порід.

          5. Гірський компас.

          6. Особливості роботи вулканів.

          7. Причини землетрусів.

          8. Механізм руйнування під час дії сейсмічних хвиль.

          9. Оцінка сили землетрусу.

          10. Заходи щодо надання спорудам стійкості та довговічності при землетрусах різної сили.


          Питання до поточного контролю:

          1. Що таке синкліналі, антикліналі та монокліналі?

          2. Які бувають види складчастих утворень?

          3. Які бувають розривні дислокації?

          4. Для чого потрібен гірський компас?

          5. На які типи поділяють вулкани?

          6. Який механізм виникнення вулканів?

          7. Який механізм землетрусів?

          8. Що таке гіпоцентр та епіцентр і яка між ними різниця?

          9. Яка інтенсивність руйнувань у відповідності з бальністю землетрусів?

          10. Які заходи використовують щодо надання спорудам стійкості та довговічності при землетрусах різної сили?

          • Лекція 5. ЕКЗОГЕННІ ПРОЦЕСИ. ВИВІТРЮВАННЯ

            ПЛАН ЛЕКЦІЇ

            1. Вивітрювання.

            2. Утворення елювію.

            3. Різновиди вивітрювання.

            4. Вплив структури та текстури гірських порід на швидкість процесів вивітрювання.

            5. Заходи захисту гірських порід від вивітрювання.

            6. Кора вивітрювання, її зони.

            7. Властивості гірських порід у зоні кори вивітрювання.


            Питання до поточного контролю:

            1. Що таке елювій?

            2. Як утворюються делювіальні відкладення?

            3. З яких часток за розміром складаються алювіальні відкладення?

            4. Як утворюються пролювіальні відкладення?

            5. Які фактори беруть участь у вивітрюванні?

            6. Які процеси вважають еоловими?

            7. Що таке геологічна ерозія?

            • Лекція 6. ЕРОЗІЯ ТА ЗМИВАННЯ

              ПЛАН ЛЕКЦІЇ

              1. Ерозія та змивання

                   1.1. Утворення делювіальних відкладень, їх будівельні властивості

                   1.2. Яри, причини їх утворення

                   1.3. Заходи боротьби з яроутворенням

              2. Селеві потоки, їх руйнівна дія

                   2.1. Заходи щодо захисту інженерних споруд від селю

              3. Льодовики, їх різновиди

                   3.1. Льодовикові відкладення, їх використання у будівництві

              4. Геологічна робота вітру

                   4.1. Дефляція та коразія

                   4.2. Бархани і дюни, їхня рухливість

                   4.3. Заходи щодо уникнення вітрової ерозії

              5. Лесі


              Питання до поточного контролю:

              1. Як утворюються яри?

              2. Що таке базис єрозії?

              3. Як боротись зі змиванням геологічних шарів?

              4. Якими методами виконують захист від селевих потоків?

              5. Що таке морени?

              6. Що таке дефляція та коразія?

              7. Який механізм утворення барханів?

              • Лекція 7. РІЧКОВА ЕРОЗІЯ. ГЕОЛОГІЧНА РОБОТА МОРЯ

                ПЛАН ЛЕКЦІЇ

                1. Річкова ерозія, її різновиди

                1.1. Річкова долина, її будова

                1.2. Походження поздовжніх та поперечних терас

                1.3. Походження алювію та його будівельні властивості

                2. Геологічна робота моря

                2.1. Основні фактори абразії

                2.2. Походження морських відкладень


                Питання до поточного контролю:

                1. Які елементи складають будову річкової долини

                2. Чим відрізняються повздовжні тераси від поперекчних?

                3. Що таке абразія?

                4. Який механізм утворення морських відкладень?

                5. Як використовують морскі відкладення?

                6. Які негативні властивості морських відкладень?

                7. Якими методами виконується боротьба з руйнівним механізмом морських хвиль?

                • Лекція 8. ГЕОЛОГІЧНА РОБОТА ВЕЛИКИХ ТА МАЛИХ ОЗЕР, БОЛІТ. РЕЛЬЄФ

                  ПЛАН ЛЕКЦІЇ

                  1. Геологічна робота великих та малих озер.

                  1.1. Класифікація озер

                  1.2. Будівельні властивості озерних вод та відкладень

                  2. Болота, їхня класифікація

                  2.1. Болотні відкладення та їх будівельні властивості

                  3. Рельєф, типи та форми рельєфу


                  Питання до поточного контролю:

                  1. Чим відрізняються у геологічному сенсі  озера від морів?

                  2. На які типи за хімічним складом води поділяють озера?

                  3. Які умови використання озерних вод у будівельній галузі?

                  4. На які види поділяють болота?

                  5. Чи дозволяют нормативні документи і за яких умов використовувати болотну воду у будівельних потребах?

                  6. На які типи поділяють рельефи?

                  7. Які чисельні показники вказують на певні типи рельєфу?

                  • Лекція 9. ПІДЗЕМНІ ВОДИ

                    ПЛАН ЛЕКЦІЇ

                    1. Походження підземних вод.

                    2. Різновиди вод в геологічних породах.

                    2.1. Верховодка, ґрунтові та межпластові води, напірні та безнапірні води.

                    3. Карта гідроізогіпс.

                    4. Врахування гідрогеологічних умов району при будівництві доріг.

                    5. Хімізм підземних вод та їх агресивність.

                    Питання до поточного контролю:
                    1. Як утворюються підземні води?
                    2. Чим відрізняються верховодка від ґрунтових вод?
                    3.  Чим відрізняються ґрунтові води від межпластових?
                    4. Що таке водотрив?
                    5. Що таке дзеркало підземних вод?
                    6. Що таке гідроізогіпси?
                    7. Як працює артезіанське джерело?
                    8. Скільки % солі у морській воді?
                    9. Чим загрожуе залізобетону лужна агресивність підземних вод?

                    • Лекція 10. РІЗНОВИДИ РУХУ ПІДЗЕМНИХ ВОД, І ЇХ ЗАКОНИ. ДРЕНАЖ

                      ПЛАН ЛЕКЦІЇ

                      1. Різновиди руху підземних вод, та їх закони.

                      2. Дренаж, його різновиди.

                      3. Заходи з поліпшення якості води.

                      4. Заходи з охорони підземних вод.

                      5. Заходи з технічної меліорації гірських порід.

                      Питання до поточного контролю:
                      1. Що визначає закон Дарсі.
                      2. Як впливає розмір геологічних часток на швидкість фільтрації?
                      3. Для чого використовують дренажі?
                      4. Чим відрізняється досконалий дренаж від недосконалого?
                      5. Як працює поглинальних колодязь?
                      6. Які є види горизонтальних дренажів?
                      7. Які відомі фізико-хімічні заходи знезаражування води?
                      8. Які дії входять до заходів з охорони підземних вод?
                      9. Які є заходи з технічної меліорації гірських порід?

                      • Лекція 11. РІВНОВАГА ГІРСЬКИХ ПОРІД НА СХИЛАХ

                        ПЛАН ЛЕКЦІЇ

                        1. Рівновага гірських порід на схилах. Фактори, що призводять до руху та утворення осипів, обвалів, зсувів, лавин.

                        2. Заходи щодо надання стійкості породам та спорудам на схилах.

                        Питання до поточного контролю:
                        1. З чого складається осип?
                        2. Що таке кут природнього укосу?
                        3. Чим небезпечні обвали?
                        4. Як та через які причинивідбуваються сповзання зсувів?
                        5. Що спричиняє схід лавин?
                        6. Чим відрізняються надовб від контрбанкету?
                        7. Яка конструкція уловлюючої підпірної стінки?
                        8. Чим відрізняються уловлюючи підпірні стінки від протиобвальних споруд?
                        9. Як кріпляться облицювальні стінки?
                        10. Яка конструкція захисної галереї?
                        11. Як розподіляються сили протидії та таких, що сприяють руху зсуву?

                        • Лекція 12. КАРСТ, СУФОЗІЯ, ПЛИВУНИ, ПРОСІДАННЯ

                          ПЛАН ЛЕКЦІЇ

                          1. Карсти, суфозії, пливуни, просідання.

                          2. Особливості їхнього утворення.

                          3. Заходи боротьби з цими процесами під час будівництва.

                          Питання до поточного контролю:

                          1. Що таке карст?

                          2. Як утворюється карст?

                          3. Що таке суфозія?

                          4. Який механізм суфозії?

                          5. Що таке пливун?

                          6. Як утворюються пливуні?

                          7. Які заходи допомогають у боротьбі с несправжніми пливунами?

                          8. Відчого виникають просідання?

                          9. Як запобігти просідань?

                          • Лекція 13. БАГАТОРІЧНА МЕРЗЛОТА

                            ПЛАН ЛЕКЦІЇ

                            1. Багаторічна мерзлота.

                            2. Різновиди ґрунтів та підземних вод зони багаторічної мерзлоти.

                            3. Фізико-геологічні явища та форми рельєфу, пов'язані з дією мерзлоти.

                            4. Мерзлотні явища.

                            5. Будівництво інженерних споруд за умов дії негативних температур.

                            Питання до поточного контролю:

                            1. Що таке багаторічна мерзлота?

                            2. Які особливості руху підземних вод у мерзлотній зоні?

                            3. Що таке соліфлюкція?

                            4. Що таке кріотурбація?

                            5. Що таке бугри пучіння?

                            6. Що таке термокарст?

                            7. Що таке літіфікація?

                            8. Що таке нівація?

                            9. Які заходи допомогають запобігати впливу мерзлотних явищ на будівельні процеси?

                            • Лекція 14. ГЕОЛОГІЧНІ ПРОЦЕСИ, ЯК НАСЛІДОК ІНЖЕНЕРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ

                              ПЛАН ЛЕКЦІЇ

                              1. Інженерна діяльність людини.

                              2. Геологічні процеси, що виникають внаслідок інженерної діяльності.

                              Питання до поточного контролю:

                              1. Чив відрізняється біосфера від техносфери?

                              2. Завдяки яким факторам відбуваються антропогенні процеси-заходи та природно-антропогенні процеси?

                              3. Які віди інженерно-геологічної діяльності людіни впливають на земну кору?

                              4. Які існують види техногенних впливів на геологічне середовище?

                              5. Як впливають гірничодобувні підприємства на геологічне середовище?

                              6. Які заходи використовують для боротьби з негативними техногенними явищами?

                              7. Яких принципових положень необхідно дотримуватись для збереження геологічного середовища?

                              • Лекція 15. ІНЖЕНЕРНО-ГЕОЛОГІЧНІ ВИШУКУВАННЯ

                                ПЛАН ЛЕКЦІЇ

                                1. Інженерно-геологічні дослідження.

                                1.1. Польові роботи.

                                1.2. Оголення, шурфи, свердловини.

                                1.3. Відбір проб.

                                1.4. Камеральні роботи

                                1.5. Складання звіту.

                                2. Методи пошуку, розвідки та підрахунок запасів гірських порід для будівельних робіт.

                                Питання до поточного контролю:

                                1. Що входить до інженерно-геологічних досліджень?

                                2. Які види робіт вважаються польовими?

                                3. Для чого виконують оголення геологічних шарів?

                                4. Для чого потрібні шурфи?

                                5. Коли і для чого роблять свердловини?

                                6. Як відбирають проби?

                                7. Які роботи вважають камеральними?

                                8. Що необхідно враховувати при складанні звіту з інженерно-геологічних досліждень?

                                9. Які розділи входять до складу звіту з інженерно-геологічних досліждень?

                                10. Які методи пошуку гірських порід для будівельних робіт використовують?

                                11. Які методи розвідки гірських порід для будівельних робіт використовують?

                                12. Які існують методи підрахунок запасів гірських порід для будівельних робіт?

                                • Лекція 16. ГЕОЛОГІЧНІ КАРТИ, РОЗРІЗИ, КОЛОНКИ

                                  ПЛАН ЛЕКЦІЙ

                                  1. Геологічні карти, їх різновиди та принципи побудови

                                  2. Геологічні розрізи та геологічні колонки.

                                  Питання до поточного контролю:

                                  1. Чим відрізняються геологічні карти від географічних?

                                  2. Які існують різновиди геологічних карт?

                                  3. Які принципові особливості побудови геологічних карт?

                                  4. Які масштаби використовують при побудові геологічних карт?

                                  5. Яку інформацію можна отримати з геологічних карт?

                                  6. Що таке геологічний розріз?

                                  7. Які горизонтальні та вертикальні масштаби використовують при побудові геологічних розрізів?

                                  8. За якими показниками будують геологічні розрізи?

                                  9. Що таке горизонт грунтових вод?

                                  10. Як за зміною горизонту грунтових вод визначають розташування водних об'єктів?

                                  11. Як зпрогнозувати виникнення пливунів, карстів, тощо за даними геологічного розрізу?

                                  12. Чим відрізняється стратиграфічна колонка від геологічного розрізу?

                                  • Тести з "Інженерної геології"